האם מותר לחסוך כסף בבנק, שאלו את הרב - דבר שכדאי לדעת
דף הבית » מידע מקצועי » האם מותר לחסוך כסף בבנק, שאלו את הרב – דבר שכדאי לדעת

האם מותר לחסוך כסף בבנק, שאלו את הרב – דבר שכדאי לדעת

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

בתרבות היהודית מותר לחסוך כסף בבנק. העם היהודי הוא חברה עסקית והם תמיד היו מעורבים מאוד בענף הבנקאות. זוהי דרך עבור היהודים להראות את הכרת הטוב שלהם לאלוהים על כל הברכות שקיבלו.

התורה קובעת שהיהודים מצווים “… לזכור את כל חובותיכם וחובותיכם, גם אלו שאתם חייבים לי וגם אלה שאתם חייבים לאחרים”. (דברים כ”ד, יח) ניתן לפרש את הפסוק הזה כמשמעות שיהודים צריכים לזכור את חובותיהם לאלוהים, אך גם את החובות הכספיים שלהם. עוד אומרת התורה ש”…לא תחמוד רכוש רעך” (שמות כ, יז) ניתן לפרש פסוק זה כמשמעות שיהודים לא צריכים לרצות את מה שיש לאחרים, ולכן אסור להם לגנוב מאחרים. או לקחת את מה שלא שייך להם.

מה אומרת הדת היהודית על כסף?

הדת היהודית היא דת מונותיאיסטית. יש לו היסטוריה ארוכה והוא רואה בכסף דבר טוב שניתן להשתמש בו למטרות טובות. עם זאת, הם גם מאמינים שחשוב להוציא כסף באחריות ולא לבזבז אותו.

אין להשתמש בכסף כאינדיקטור להצלחה או כישלון בחיים. המסורת היהודית מתעקשת שהאדם יכול וצריך להשפיע רבות על העולם החומרי. הדת היהודית מלמדת שאנשים צריכים להשפיע על העולם החומרי על ידי עבודה קשה כדי לשפר את חייהם ועל ידי סיוע לאנשים אחרים לעשות את אותו הדבר.

מה אומרת היהדות על החוב?

ביהדות יש חשיבות רבה למושג החוב. זה מושג אחד בתורה ובתלמוד. ישנם חוקים רבים המסדירים חוב, כמו מתי מותר לקחת אותו, כיצד ניתן להחזירו ומה יכול לקרות אם לא ניתן להחזירו.

חוב נחשב לחיוב חיובי ביהדות. התורה אומרת שאין לסרב להלוות למי שצריך כסף לאוכל או ללבוש (שמות כב,כד). כאשר מישהו מלווה כסף לאדם אחר, הוא נדרש לגבות ריבית על ההלוואה כדי שלמלווה יהיה פיצוי מסוים על אובדן הזמן וההזדמנות שלו בזמן ההמתנה לפירעון (דברים כג, יט-כ).

האם יהודים יכולים להוציא כסף בשבת?

גם בעוד שהתורה אינה אוסרת במפורש על שימוש בכסף בשבת, הנוהגים לעשות זאת זוהים מזה זמן רב מאוד על ידי החכמים. השבת היא יום שבו אסור על פי ההלכה מסחר מכל סוג, אפילו רק דיון בענייני עסקים. כסף הוא המהות הבסיסית של העסק.

מה אומרת התורה על כספים?

התורה מדברת על כספים במגוון דרכים. הוא מצווה עלינו להיות נדיבים ולא למנוע את הכסף שלנו מאחרים. זה גם אומר לנו שאנחנו לא צריכים להיות קמצנים עם הכסף שלנו, אלא לתת אותו למען השם.

התורה גם מזהירה מלהיות לווה ומעודדת אנשים לחסוך את כספם במקום לבזבז אותו על דברים מיותרים.

בנוסף, התורה מדברת כיצד עלינו לכבד את מי שעובד קשה ומרוויח את כספם על ידי אי גניבה מהם או ניצול טבעם הטוב.

בספרי שמות כ”ב 25–27, ויקרא כ”ה 36–37 ודברים כ”ג 20–21 מתווה התורה איסורים האוסרים על עיסוק בגביית ריבית על הלוואות. בספר ויקרא מעודדים הלוואות מכל סוג, בין אם מדובר בכסף ובין אם במזון, כאשר מודגש הרעיון כי היא מסייעת לנזקקים להחזיר את עצמאותם.

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

עוד טיפים וכתבות מעניינות!

דילוג לתוכן